הזמן עובר והשנים חולפות אך האם המציאות משתנה? זה כבר ממש לא חדש שהצעד הראשון לחיפוש מידע בתחום מסוים בקרב הציבור זה חיפוש באינטרנט. אתר האינטרנט המקצועי Search Engine Land פירסם בפברואר מחקר בו הוא מדווח על 34,000 חיפושים בשניה ברחבי העולם! זו כמות עצומה של אנשים המחפשים אינפורמציה מדי יום כאשר מנועי החיפוש, בלוגים, רשתות חברתיות, אתרי האינטרנט מספקים לגולשים את התשובות.

עם התפתחות הטכנולוגיה אפשר לומר שלא השתנה הרבה מהדור של הסבים והסבתות שלנו, העידן לפני האינטרנט, בקטע של שיתוף דעות וחוויות. שיתוף המידע קיים מאז ומתמיד אך אם בעבר המידע היה מגיע בעיקר למשפחות, חברים, קרובים וכל מי שהיה מוכן להקשיב כיום למידע יש פוטנציאל רב לחצות יבשות ולהגיע לרוב האוכלוסיה בעולם.

אנו פונים לאינטרנט למציאת מידע אך איפה אנו מחפשים אותו? מחקרים מראים שכאשר אנו רוצים לקנות מוצר או שירות מסוים אנו פונים למנועי החיפוש, בזווית ראיה עולמית אנו פונים לגוגל. במקרים בהם אנו מחפשים מידע על אנשים שקרובים אלינו או מחפשים לייצור קשר אנו פונים בעיקר למדיות החברתיות / לרשתות החברתיות ובזווית ראיה עולמית אנו פונים לפייסבוק.

קידום אתרים

שיווק באינטרנט

מהמחקר "מה אנשים מחפשים ברשתות חברתיות ולמה?" (תרגום חופי) שביצעו מייקרוסופט ואוניברסיטת MIT עלו הנתונים הבאים: 29% מבקשים המלצות לדוגמא – "מחפש מתנה ליום האם למישהו יש רעיונות?", 22% מבקשים הבעת דעה לדוגמא –"מה אתם חושבים על פרסום בגוגל בעזרת חברת דוראן?", 17% מבקשים עזרה מעשית לדוגמא – "האם מישהו יודע איך לפרוץ אייפון?". אלו 3 העיקריים. ממחקרים נוספים שנעשו בתחום גולשים אשר מחפשים לרכוש בעזרת האינטרנט יפנו קודם לקבלת המלצות וחוות דעת ברשת ורק לאחר מכן יבצעו את הרכישה. למעשה 90% סומכים על ההמלצות שהם מקבלים באינטרנט מהקרובים אליהם ו 70% סומכים על חוות הדעת שגולשים כתבו גם אם הם לא מכירים אותם.

שוב, כמו שציינתי לגבי שיתוף המידע גם תהליך הרכישה לא שונה בהרבה מבעבר למעט הקלות והמהירות בה אנו יכולים להגיע לקשת הקרובים אלינו. גם לפני עידן האינטרנט היינו שואלים את קרובינו לגבי רכישה של מוצר או שירות מסוים ומסתמכים בעיקר על התשובות שהיינו מקבלים מהם. היתרון העיקרי הוא שכיום מעבר לקרובים אלינו אנו יכולים לקבל חוות דעת מניסיונם של אחרים ולקבל החלטה יותר נבונה לגבי הרכישה. תאוריה זו מקבלת חיזוק כאשר ניתן לראות בארה"ב את הגידול הניכר בשאילתות המלצות בקרב החברים בפייסבוק וטוויטר או בגידול הכניסות לאתרים כגון: yelp או epinions.

לסיכום, תהליך הרכישה וחיפוש המידע כיום דומה מאד לתהליך בעבר למעט הכלים בהם אנו משתמשים כמו עם פלטפורמות שונות לבניית אתרים שהתפתחו ועברו טרנספורמציה לזירה החברתית כמו בניית אתרים בפייסבוק. ענקיות האינטרנט ימשיכו בקרב של לחבר אותנו עם מכרינו כי עם כל התוכן שעולה היום לאינטרנט מדי יום והמידע הקיים בעולם אנו לרוב יותר נאמין "למילה" של מישהו שאנו מכירים מאשר לזר או חברה שמנסים לשווק לנו ולא חשוב כמה מקורי או מצחיק יהיה קמפיין השיווק.