הפייסבוק עוזר לנו להשפיע

לפני כמה שנים אולי היינו יכולים להיות סקפטיים לגבי השפעת הרשת החברתית על חיינו, אבל כיום הפייסבוק לחלוטין משפיע על החיים שלנו ולא רק בחזית הוירטואלית אלא גם בחיים האמיתיים ובשגרה שלנו. זה כבר מזמן לא מסתכם רק באוסף פרופילים המקושרים זה לזה משפיעים בעזרת בפייסבוקבחברויות, תיוגי תמונות, "אטנדינג" על אירועים משותפים וכיו"ב. לפלטפורמה התווספו והתחזקו כלים רבים, כלים שנועדו להגביר ככל האפשר את טריגר השיתוף שטמוע בנו, שגם ככה פרטיות אמיתית לא באמת נמצא שם.

כשלנגד עיננו הפייסבוק צומח בקצב מסחרר, נחרט בנחרצות והתמקם כהרגל חברתי של אנשים רבים מסביב לגלובוס. הקו הווירטואלי נחצה ונכבש, מחאות פוליטיות ומחאות חברתיות מצאו את מקומם בתוך פלטפורמת הפייסבוק. גם הטוויטר שימש כפלטפורמה חיה ובועטת במחאות גולשים המוניות הכה גלים והוציא רבים מהמחשב למחאות ברחובות. לאחרונה קצת פחות שומעים על פעילויות דומיננטיות ברשת הציוצים, אך עדיין ניתן לראות פעילות ערה שנשארת הרחק מאחורי מעצמת הפייסבוק בכמות החברים וההשפעה.

הכלי שמוכר לכולנו כ"דף פייסבוק" התגבש והפך במהירות לכלי רב עוצמה עבור יצירת באז ויראלי והפצת מידע בין רגע ישירות לגולשים בעלי עניין משותף.בזמן שהכלי החברתי הזה מתעצם לו מיום ליום, בפייסבוק לומדים כל הזמן כיצד אפשר לשפר את האפשרויות השונות במערכת שלהם על מנת לגרום לנו לבלות יותר ויותר זמן מול הפלטפורמה החברתית החזקה בעולם. גם שוק הסמארטפונים והאפליקציות הנלוות הגישו לרבים מאיתנו זמינות מלאה לפייסבוק גם מהסלולארי, בכל זמן, בכל מקום ובכף ידנו.

בעולם מארגנים מחאות

לרשת הפייסבוק קיים מוניטין עשיר ומגוון בעניין מחאות והפיכות רבות משתתפים, והיד עוד נטויה. המזרח התיכון הפך לחבית נפץ עם פתיל שרק ממתין לניצוץ הקטן. אחרי שכולנו שמענו על ההפיכה שהתרחשה נגד השלטון במצרים, התקוממות גולשים שסחפה אחריה כסערה מאות אלפי אזרחים שהצליחו להביא לשינוי היסטורי במצריים. גם השלטון בסוריה זכה להתקוממות על בסיס נסיבות דומות, התקוממות שצמחה באמצעות גולשים בפייסבוק. אי אפשר לפספס את הכוח העצום שהביא להצתת המחאות האלו. במדינות רבות זיהו את היכולות של הפייסבוק לגבש ולתאם מידע על בסיס הרשת החברתית, הרי גם ככה חצי עולם ואשתו פתחו כבר פרופיל בפייסבוק.

הסערות בעולם הערבי שכולנו שמענו עליהם לאחרונה, רק מוכיחים ללא צל של ספק שניתן להשפיע ולעורר רעש רב עוצמה באמצעות פלטפורמת הפייסבוק. ככל שאנו הגולשים לומדים כיצד להשתמש בצורה נכונה בפייסבוק כך התוצאות והיכולת גיבוש תגדל ותתעצם, אחרי הכול הרשת החברתית קיימת מספר שנים בודדות ומהר מאוד אנו למדים שהפייסבוק כבר חתום על שינויים רבים בעולם.

הישראלים פעילים בפייסבוק

לאחרונה התפרסם דירוג כלל עולמי המציג את שיעור הפעילות בפייסבוק בין מדינות שונות, ישראל מדורגת במקום השני בהיקף הגלישה בפייסבוק בשיעור של כ 91% מבין כלל הגולשים באינטרנט בישראל. כאשר ידוע לנו כי 71.6% מתושבי ישראל מחוברים וגולשים באינטרנט. מה שאומר במילים אחרות, הפייסבוק הפך לחלק נכבד מחוויית האינטרנט בחיי הישראלים, באופן יחסי כמובן לכמות כלל הגולשים בארץ. נכון שאנחנו חיים במדינה קטנה, השלוש וחצי מיליון גולשים בפייסבוק אמנם נחשבים מעט ביחד לעשרות מיליונים במדינות אחרות. אך בעולם הויראלי זה לא רק הכמות, זה גם היקף הפעילות. פה בארצנו הקטנה ניתן לומר שאנו פעילים מאוד ביחס למדינות אחרות בעולם.

דלק וקוטג'

בין הפרופילים השונים בפייסבוק והאינטראקציות גולשים המבוססת על שיח גולשים ושיתוף, ניתן לראות בבירור את הכוח העצום שקבוצות בעלי עניין משותף יכולות לעשות ולהשפיע עם גדילתם והפצתם. כשמחירי הדלק החלו לעלות בהתפרעות חסרת פרופורציות החלו גולשים רבים לזעום על כך בצורה גלויה, בסטטוסים, בקבוצות, עמודים בפייסבוק ובהפצת מסרים בדמות "אירועים". במהירות רבה התארגנו והתגבשו הפגנות ומחאות שנועדו לשנות או להקל על תעריפי הדלק.

מצד אחד היו מחאות ופעילויות של אזרחים כעוסים והשיח האינטרנטי הפך להיות שיח תקשורתי שזלג לשאר ערוצי תקשורת. מצד שני לא קרתה תפנית משמעותית שניתן היה להגיד שכל המאמצים באמת הצליחו להביא לשינוי והורדת מחירי הדלק לשביעות רצון האזרחים. העניין דעך לו, יתכן שעד ההעלאה הבאה של מחירי הדלק לא נשמע על כך. אי אפשר להגיד שזה לא השפיע בכלל, אבל כהתארגנות יחסית ראשונית ברשת הפייסבוק פה בישראל זה הפך לשיח חברתי והתקבל האפקט שמבשר, יש פה השפעה. זה היה ברור שזה רק עניין של זמן עד שנעלה מדרגה ונלמד כיצד להשפיע יותר ויותר בעזרת גיבוש וירטואלי.

מחאה ישראלית בפייסבוק

יחד עם עליות המחירים ברוב המוצרים והמשאבים שאנו צורכים, לאחרונה חלק עליה משמעותית במחירי החלב ומוצריו, בראשם הקוטג'. כיום הקוטג' הפך לסלב מאוד רציני בכל סופר, אפילו במכולת השכונתית. מחירו הוכפל בשנים האחרונות, לאחר שהוסר הפיקוח עליו. מחאה חברתית אגרסיבית ונושכת צמחה לה במהירות רבה, קבוצה של אנשים שלא הכירו קודם לכן שהביעו מחאתם ברשת הפייסבוק, יחד הם הצמיחו את המחאה הצרכנית הכי מרעישה ששמענו בשנים האחרונות. תוך ימים בודדים הוקם דף פייסבוק ואליו הצטרפו עשרות אלפי ישראלים.

כל גולש ישראלי שני כתב בקיר של עצמו סטאטוס כלשהו על המחירי הקוטג' ונטל חלק בשיח החברתי, נוצר מיתוג אגרסיבי במהירות שיא לכלל פעילות המחאה, תוך שעות בודדות הגיעה לעיתונות, לערוצי הטלוויזיה השונים, תחנות רדיו, כך שגם אלו שלא גולשים בפייסבוק נחשפו לזה. מהר מאוד החלו רשתות שיווק מזון להבין את רצון הצרכנים והחל לצאת בהנחתת המחיר של הקוטג'. זה באמת מריח כמו מהלך שיווקי, אבל נראה שמארגני המחאה לא ממש אוכלים את זה. על פי דברי אחד ממארגני המחאה, הקוטג' הינו רק מדגם של אחד ממגוון מוצרי מזון שמחירם זינק מעל לגבולות ההיגיון. כך שהורדת מחיר הקוטג' אינו פותר את מכלול הבעיה.

הצצה אל העתיד

אנו עדים לשינויים חברתיים ופוליטיים מסביב לעולם שצמחו כמחאות לגיטימיות וכשרות למהדרין. בעבר היו סקפטיים רבים שלא האמינו ביכולות והעוצמות של המדיה החברתית. היו גם רבים שתפסו את עולם האינטרנט כעולם בפני עצמו ולא כעולם שמשולב ומסונכרן עם החיים האמיתיים שלנו. כל צעד חברתי או פוליטי שמביע עמדה, מגבש קבוצה של אנשים בעלי דעה דומה או עניין דומה והופך לשיח, קיים בו הפוטנציאל להשפיע.

כיום אנחנו ערים ולמדים מהו הכוח וההשפעה של המדיה החברתית והפייסבוק. כשעשרות אלפי ישראלים מבינים שהמחאה ברשת עובדת, ומפעם לפעם אנו משיגים תוצאות יותר ויותר טובות עבורנו.ככל שאנחנו צופים מהצד ורואים שדברים זזים ויש לנו השפעה, כך במחאות הבאות יזנקו על הרכבת יותר ויותר משתתפים וההשפעות יתעצמו בהתאם. העולם הווירטואלי בטווח הרחוק ישמש ככלי המסוגל להשפיע ולהביא לשינויים חברתיים. מה שבטוח, אין כל ספק שההפגנות והמחאות של העתיד יהיו עם לפטופים בסביבה וירטואלית עם חיבור אינטרנט.

  • Share/Bookmark