אבולוציית השיווק בפייסבוק

עוד מראשית חיי הפייסבוק החלו בעלי עסקים לקדם את העסק שלהם, הרי בכל מקום שבו תהיה תנועה של גולשים, שם מפרסמים ירצו להיות ולהציג את המותג שלהם. הפייסבוק בתחילת דרכו בראש ובראשונה הוקם על מנת לתת מענה חברתי על בסיס פרופילים, כאשר כל חשבון פייסבוק אמור לייצג אדם אמיתי שעומד מאחורי הפרופיל.

הפופולאריות והגדילה המאסיבית של רשת הפייסבוק רק העיקה על חווית הגלישה בגלל נוכחותם של משווקים בדמוי פרופילים, זה גם חוקק בתקנון הפייסבוק כאיסור ברור שמעניק לגיטימציה להנהלת לסגור או להשבית חשבון על כך. האפשרות הנוסטלגית של פתיחת "קבוצה" בפייסבוק לא באמת המעיטה את פעילות המשווקים ובפועל הניתור והבקרה של פייסבוק לא ממש הצליחו להשתלט בצורה כזו שתעלים את התופעה שבה עסקים פותחים פרופיל המיועד לאדם אמיתי.

דפי הפייסבוק שהתפתחו הביאו לשינוי אמיתי בהתנהגות המשווקים בפייסבוק, באיזה שהוא מקום נשארו הספאמרים ורודפי הלידים שמנסים בכל דרך להגיע לכמה שיותר אנשים, על הדרך הם מצליחים לעצבן המון אנשים שבסך הכול רוצים לעדכן סטטוס ולעשות כמה לייקים לחברים. כך בקלות הפך הפייסבוק ליעד אסטרטגי עבור המפרסמים השונים, חלקם עושים זאת בצורה ראויה להערכה, חלקם כנראה לא באמת מבינים מהי הדרך הנכונה.

פייסבוק מבין את הצרכים של העסקים

ממעריצים ללייקככל שהצטרפו יותר חברים למעגל החברתי כך הצטרפו יותר עסקים שרצו להיות נוכחים ברשת החברתית, במיוחד שזה נחשב לטרנד חם והמון הגולשים נוהר לעבר הקיר. לאחר תקופה שבה הפייסבוק ביסס את עצמו כרשת חברתית מובילה כמעט בכל העולם, הוחלט בפייבסוק לתת מענה גם לעסקים, מה שבהמשך התפתח יותר ויותר, המטרה העיקרית הייתה ליצור הפרדה בין החברים האמיתיים שנמצאים בחברים שלנו, לבין דפי הפייסבוק השונים הקיימים ברשת החברתית.

את דפי הפייסבוק בחיתוליו הכרנו כ"דף מעריצים" וכדי להצטרף אליו היינו צריכים להפוך ל"אוהדים", הפלטפורמה הייתה שונה ממה שאנחנו מכירים כיום, פייסבוק למדו עם הזמן את הצרכים השונים של סוגי הדפים השונים שעם הזמן שודרגו ושופרו. הלייק נכנס לסלנג שלנו, על כפתור ה"לייק" (או "אהבתי") תצטרכו ללחוץ כדי להצטרף לעמוד קיים, כל אדם שלחץ כל כפתור הלייק הופך להיות חבר בעמוד, ובכך יכול לעקוב אחר הפעילות המתרחשת בעמוד.

כיום כאשר תרצו לפתוח דף פייסבוק תצטרכו לבחור סוג דף מתוך מגוון רחב ומקיף מאוד שהפייסבוק מציע, שימו לב כי מבנה הדף וההגדרות שבו משתנות מעט בין סוג הדף שתבחרו. די ברור שהפייסבוק מבין את הצרכים השונים של המשווקים והעסקים שרוצים להיות נוכחים בפייסבוק, בשל כך פייסבוק התאימה את הפלטפורמה שלה, בכך שהם מאפשרים לבעלי עסקים לפעול ברחבי הפייסבוק ולקיים פעילות ושיח באמצעות הרשת החברתית.

אל תזבלו לי את הקיר!

תיוגים וספאם בפייסבוק

כלים ואפשרויות רבות בפייסבוק הפכו את המשווקים השונים למאוד יצירתיים ובעלי דמיון עשיר, ככה לאט לאט צמחו להם טכניקות שיווק יצירתיות ומהלכים שונים שכל מטרתם היא לשווק באגרסיביות ככל האפשר. כולנו מכירים את המעצבנים שמתייגים עשרות חברים על איזה תמונה של סמארטפון, או תופעה שנפוצה לאחרונה, קמפיין ספאם שממש רוצה שנלמד אנגלית. אבל הנסחפים של השבוע הם מגייסי הניצבים, שלא חוסכים בתיוגים ומנסים בכל דרך להגיע לקיר שלנו עם פרסום מוגזם חסר פרופורציות.

אבל אין מה לעשות, ספאמרים תמיד היו וספאמרים כנראה גם תמיד יהיו. למה זאת? כי זו הדרך הכי מהירה להביא אשליה בדמות תוצאה. זאת מבלי לחשוב ובלי להתחשב בפרטיות של גולשים אחרים.

הזיבולים השונים לא מסתכמים רק בתיוגים, זה רודף אותנו גם ב"אירועים" שנפתחים לעיתים למטרות מסחרית ובצורה די מוגזמת, אני משער שמקימי הפייסבוק לא תכננו את המודול של האירועים על מנת שנקבל בנוטיפיקיישן שלנו ערימה של אירועים שממש לא מעניינים אותנו בשום צורה, נוצר מצב שרובם המוחלט של ההזמנות לאירועים שמגיעות לרוב החברים בפייסבוק אינם מעניינות אותם כלל, התופעה הזו די מעצבנת.

מנגד, יש גם את אלו שפותחים "אירוע" במטרה שיווקית, אך עושים זאת תוך שמירה נכונה על טקט ובצורה שאינה מוגזמת ואינה פוגעת באף אחד. אותם מפרסמים עושים את תהליך השיווק בפייסבוק בצורה נכונה והתהליך הזה גם יעיל עבורם ועבור המותג שהם מקדמים, בסופו של דבר הם גם משיגים את מטרתם וכולם לבסוף מרוצים.

תלחצו לייק בבקשה

לוחצים לייק בפייסבוקבזירת השיווק בפייסבוק נוכל למצוא המון מתחרים, כמעט כל בעל עסק שמכבד את עצמו יהיה שם, גם כאלו שלא יודעים מה זה דאבל קליק, יש סיכוי טוב שחבר או מכר פתח עבורם עמוד פייסבוק. אבל לפתוח דף פייסבוק זה ממש לא מספיק. זה בדיוק כמו שתקימו חנות שמוכרת מוצרים וממוקמת במקום נידח, אי שם באיזה איזור תעשייה, ואז גם ותצפו שיזרמו אליכם כל הזמן לקוחות, זאת מבלי שפרסמתם בכלל. זה גם בדיוק כמו שתקימו אתר אינטרנט מאוד יפה ומעניין, אך אחרי שהקמתם את האתר שלכם אם לא תעשו קידום לאתר, אין שום סיכוי שהוא יביא תנועת גולשים ויהיה רווחי. בפייסבוק אותם עקרונות עובדים בדיוק אותו דבר. עליכם להשקיע ולשווק את דף הפייסבוק שלכם, חשוב גם לדעת כיצד עושים זאת בצורה נכונה ויעילה.

בהקמת דף פייסבוק ישנם אין סוף אפשרויות, על אף שהפלטפורמה הבסיסית היא יחסית קבועה, לבעלי הדפים ולאלו שמקימים את דף הפייסבוק שלהם יש יד רחבה ואפשרויות עצומות שמאפשרות גיוון, עיצוב והצגת תוכן דינאמי בלשוניות בדף הפייסבוק. דפי פייסבוק רבים הפכו להיות מעין אתרים קטנים שהפכו במהרה להיות הערוץ השיווקי המוביל של המותג שלהם.

אי אפשר להתעלם מהעובדה שדפי פייסבוק הפכו לטרנד חם ביותר. כמעט כל תוכנית טלוויזיה מפעילה ערוץ פייסבוק תומך, עסקים רבים מזמן כבר שם. סביר להניח שגם אתם חברים בכמה עמודים כאלו. עמודי הפייסבוק מאפשרים לכל עסק או מותג לשמור על קשר אישי מול הלקוחות או אלו שעוקבים אחרי הפעילות של אותו מותג. זו דוגמא נפלאה לשימוש ומיצוי ה- WEB 2.0 על בסיס פלטפורמה במדיה החברתית.

אחד מעיקרי המטרות של בעלי דפי פייסבוק זה כמות החברים שלחצו "לייק" והצטרפו לעמוד, זו הדרך היחידה של בעל העמוד לקבל מכם "אישור" לעדכן אתכם על הקיר בסטאטוסים ועדכונים חדשים ישירות לקיר שלכם, זה גם הפך לסוג של תחרות בין מפעילי הדפים, שגם שם אנו פוגשים את עולם הספאם שנועד להקפיץ ככל האפשר את כמות הלייקים בעמוד, ברוב המקרים הכמות באה על חשבון האיכות.

  • Share/Bookmark